Zwiększ swoją efektywność cz.4

Czym się różnią Ci, którzy odkładają niemal każde działanie od ludzi czynu? Przede wszystkim właśnie nastawieniem i wewnętrzną komunikacją. Ci pierwsi używają bowiem pięciu negatywnych stwierdzeń:

1. „Muszę” – wyrażenie, które sprawia, że masz poczucie bycia ofiarą. To usprawiedliwienie dla odkładania działania. Jeśli chcesz się tego pozbyć to zamień „muszę” na „wybieram”. Możesz wybrać albo wykonanie jakiegoś zadania, albo odpowiedzialność za to, że tego nie zrobiłeś.

2. „Muszę skończyć” – umiejscawiasz cel w przyszłości, nie zastanawiając się nad tym, od czego powinieneś zacząć. To nawiązanie do nieokreślonej przyszłości, która może być nawet bardzo odległa. Wyrażenie to sprawia, że zadanie, które Cię czeka, staje się trudniejsze do wykonania.

Warto je zamienić na „kiedy mogę zacząć?”. Dzięki temu będziesz miał jasną wizję czasu, miejsca i punktu, od którego zaczniesz.

3. „Ten projekt jest zbyt duży i ważny” – przez takie myślenie zastanawiasz się nie nad tym, co możesz zrobić, idąc krok po kroku, ale nad tym, że to musi być perfekcyjnie zrobione i boisz się, że sobie nie poradzisz.

Możesz to zmienić, mówiąc „mogę wykonać jeden mały krok”. Mały krok, który przybliży Cię do celu – np. wstępny zarys planu. Dzięki temu efektywnie spożytkujesz energię na jedną, małą rzecz i nabierzesz siły, by wykonać serię takich kroków, która przybliży Cię do zrealizowania danego zadania bądź projektu.

4. „Muszę być perfekcyjny” – przez takie nastawienie, boisz się nieprzyjemności i krytyki, które Cię czekają, gdy Ci się nie powiedzie. Nie będziesz także w stanie przygotować się na możliwość porażki i przy każdym pojawiającym się problemie będzie się zwiększać skłonność do porzucenia projektu. Jak na ironię to perfekcjonizm powoduje, że porażki są bardziej prawdopodobne.

Zamiast być „perfekcyjny” bądź „doskonale ludzki”. Miej świadomość swoich ludzkich ograniczeń i tego, że błędy to nieodzowny element procesu uczenia się. Spróbuj następującej metody – celowo zacznij coś niedbale, nie pokazując jednak wyniku Twojej niedbałej pracy nikomu. Zobaczysz, jak Cię to zmotywuje do poprawy i jak się zaangażujesz we wprowadzanie udoskonaleń.

5. „Nie mam czasu na rozrywkę” to nic innego jak zwiększanie niechęci do pracy, która jest spowodowana długimi przerwami w sprawianiu sobie choćby najmniejszych przyjemności. Przez takie myślenie będziesz miał wrażenie, że życie to nic innego, tylko długie pasmo obowiązków i wymagań, a na nic innego nie masz czasu.

Przestaw myślenie na „Znajdę czas na rozrywkę”. Dzięki temu zwiększy się Twoje poczucie własnej wartości oraz uświadomisz sobie, że życie nie składa się z samych obowiązków. Jeśli będziesz robił małe kroki i dawał sobie nawet niewielkie nagrody to wzrośnie prawdopodobieństwo tego, że będziesz robił stałe postępy. Wzrośnie też jakość Twojej pracy i pozbędziesz się w ten sposób poczucia winy, że pozwoliłeś sobie na rozrywkę.

Podziel się ze znajomymi:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail